نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها: عملیاتی شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری، می‌تواند قدم مهمی در راستای ارتقای جایگاه شوراها باشد
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
شیرمحمدی

شیرمحمدی گفت: ظرفیت­‌ها، قابلیت‌ها و کارکردهای مثبت شوراها به میزانی است که می‌توان با تقویت و اصلاح و ارتقای منزلت شوراها، نقش منتخبین مردم در اداره امور شهرها و روستاها را افزایش داد. در این راستا، به سرانجام رساندن طرح مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند، قدم مهمی در راستای ارتقای جایگاه شوراها باشد.

علی شیرمحمدی نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با گرامیداشت هفته شوراها و نهم اردیبهشت روز ملی شوراها، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا ظرفیتی ارزشمند برای پیشرفت و توسعه کشور هستند.


وی افزود: اگر شوراهای اسلامی تقویت و حمایت شوند شاهد تقویت نظام نیز خواهیم بود. این نهاد مردمی با بیش از ۱۲۶ هزار عضو ‌جایگاه و شأن قانونی و حقوقی بالایی دارد و اصل هفتم قانون اساسی، شوراها را یکی از ارکان تصمیم گیری نظام تلقی می‌کند.


عضو شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: با شکل‌گیری شوراها دو اتفاق بزرگ رقم خورد؛ نخست افزایش مشارکت مردم در سرنوشت خود و تسری دادن آن به لایه‌های زیرین جامعه و دیگری افزایش نقش نظارتی مردم بر عملکرد شهرداری‌ها به‌عنوان بخش عمومی در مجموعه حاکمیت.


شیرمحمدی خاطرنشان کرد: نقش شوراهای اسلامی در تمرکززدايی، نهادینه کردن مردم­سالاری، فراهم کردن امکانات، پاسخ گويی به نيازها، حل بحران‌های گوناگونی که هر نظام سياسی ممکن است در دوره‌های مختلف حيات خود با آنها روبرو شود، قابل انکار نيست.


وی ادامه داد: واقعيت اين است که دولت نبايد شوراهای شهر و روستا را به عنوان کارگزار خود بداند و از او انتظار داشته باشد فقط دستورهای او را عملی کند. در نظام اداری ايران دولت تأمين‌کننده خدمات اصلی شهرها و روستاها مانند آموزش، بهداشت، امنيت و پليس است از اين رو استمرار تفکر مديريت تمرکزيافته باعث شده تا به شوراها به منزله ابزار اجرایی و در امتداد قوه مجريه نگريسته شود، نه يک نهاد مردمی که جايگاه قانونی دارد که در این راستا، به سرانجام رساندن طرح مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند، قدم مهمی در راستای ارتقای جایگاه شوراها باشد.


نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها در پایان تصریح کرد: ظرفيت­‌ها، قابليت‌ها و کارکردهای مثبت شوراها به ميزانی است که می‌توان با تقويت و اصلاح و ارتقای منزلت شوراها، نقش منتخبين مردم در اداره امور شهرها و روستاها را افزايش داد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی