نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: مدیران باید شوراباور باشند / شورای شهر ششم به دنبال توزیع عادلانه ثروت در شهر مشهد است
يکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
حاجی بگلو

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس:شوراها باید نگاه عدالت‌محور داشته باشندسخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: شوراها باید نگاه عدالت‌محور داشته باشند و با حضور و نقش‌آفرینی مردمی به دنبال تحقق این مهم باید باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و نایب رئیس شورای عالی استان‌ها، در برنامه تلویزیونی «گفتگو» با گرامیداشت هفته کار و کارگر و روز معلم، اظهارکرد: با پیروزی انقلاب، امام راحل(ره) براساس احکام اسلامی، تصمیم‌گرفتند اداره امور شهر و روستا را به مردم واگذار کنند.

وی با بیان اینکه چند اصل در قانون اساسی پیرامون شوراها و نقش پررنگ مردمی آمده که نشان از اهمیت شوراها دارد، گفت: تشکیل این شوراها سال ۵۸ به تصویب رسید ولی جنگ‌تحمیلی مانع از تحقق آن شد و سرانجام سال ۱۳۷۸ با فرمان مقام معظم رهبری اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکیل شد.

حاجی‌بگلو افزود: نگاه شوراها این بوده که امورات شهر و روستا را نمایندگان مردم عهده‌دار شوند و موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، آموزشی و غیره تأمین کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه شوراها باید نگاه عدالت‌محور داشته باشند و با حضور و نقش‌آفرینی مردمی به دنبال تحقق این مهم باید باشیم، تصریح کرد: در عرصه شوراهای شهر و روستا، پیوسته به دنبال فتح قله مشارکت مردمی هستیم ولی همچنان تا رسیدن به قله فاصله داریم.

حاجی‌بگلو گفت: آنچه مسلم بوده این است که مدیران در سطوح مختلف باید شوراباور باشند.

وی با بیان اینکه رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در شهر مشهد بوده و سعی کردیم با تعریف پروژه‌های زودبازده، نقش مردمی را در این پهنه‌ها پررنگ کنیم، افزود: با همین نگاه، حدود نیمی از اعتبارات شهرداری را طی سنوات اخیر به مناطق حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار بردیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: با روند کنونی، در آینده نه‌چندان دور مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر در مشهد نخواهیم داشت و شاهد توزیع عادلانه ثروت شهر می‌شویم.

وی در ادامه در پاسخ یکی از سوالات مجری، گفت: یکی از مصوبات شورای شهر، شفاف‌سازی حقوق و مزایای دریافتی مدیران شهرداری بود چراکه باور داریم مردم باید در جریان این موضوع و مطلع باشند و واهمه‌ای نباید داشته باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: همه ما برای مردم آمده‌ایم و پرداختی‌ها هم‌ که براساس قوانین و مقررات و احکام است؛ اگر شفاف نشود مردم سوء ظن خواهند داشت و امیدواریم شهرداری نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشد.

تعامل با دستگاه‌ها دیگر محور صحبت‌های حاجی‌بگلو در این گفتگوی تلویزیونی بود و در این خصوص اظهارکرد: براساس وظایف مصرح در آیین‌نامه داخلی شورای استان، مکلف به پیگیری مسائل و مشکلات شهرهای مختلف و روستاها و مطالبات مردمی از نهادهای متولی هستیم.

حاجی‌بگلو گفت: برهمین اساس، هرماه مدیران کل استان را برای ارائه گزارش و پاسخگویی به مسائل و مشکلات به جلسه علنی استان دعوت می‌کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: متاسفانه گاه شاهد مداخله بیش از حد برخی مدیران در امور شوراها هستیم و به خود اجازه دخالت می‌دهند که خلاف قانون است؛ به‌عنوان مثال، بخشداران و فرمانداران تصمیمات و سیاست‌های دولت را دنبال می‌کنند و به دنبال اهداف خود می‌باشند که موجب می‌شود تصمیمات شوراهای شهر و روستا را رد و یا دستخوش تغییرات می‌کنند.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: حوزه‌های دولتی باید با شوراها همسو باشند و اعضای شورای شهر و روستا، دسترسی آنی به مدیران داشته باشند چراکه وظیفه نظارتی دارند؛ شرایط کنونی به نحوی است که با رویکرد مردم‌محوری شوراها که در قانون ذکر شده، تناقض دارد.

وی گفت: آنچه مسلم بوده این است که ساختار اداری شوراها باید تغییر کند؛ اعضای شوراها، صاحب نقش از سوی مردم هستند و افراد دیگر نباید در این حوزه مداخله کنند.

حاجی‌بگلو در ادامه تاکید کرد: حل مشکلات و معضلات دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا دیگر موضوعی است که باید پیگیری شود؛ این عزیزان به شدت مظلوم واقع شده‌اند؛ افرادی که بی‌منت پیگیر موضوعات مردم هستند ولی نه بیمه دارند، نه حق‌الجلسه که عدد بسیار ناچیزی است را دریافت می‌کنند و بسیاری از مشکلات دیگر.

وی همچنین با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در شوراها، در برخی کمیسیون‌ها همچون کمیسیون ماده 5 حق رای ندارند، گفت: این موضوع در تناقض با روح شوراهاست چراکه ما نماینده مردم هستیم و این موضوع، تبعیض است و شرایط باید به نفع مردم تغییر یابد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها از پیگیری طرحی درخصوص نحوه انتصاب مدیران دولتی در استان‌ خبرداد و افزود: براساس این طرح، دولت پیش از انتصاب مدیران باید از شورای استان، رای اعتماد مربوط به فرد معرفی شده را اخذ کند و افرادی همچون استاندار، فرماندار و مدیران و غیره هم بتوانیم علاوه بر تایید، استیضاح هم بکنیم.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی