معاون وزیر راه و شهرسازی: همکاری شورای عالی استان‌ها با شرکت باز آفرینی شهری ایران در بهسازی بافت فرسوده تاثیرگذار است
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
آئینی

آئینی با بیان اینکه ما مشکلات زیادی در کشور برای بازسازی و بهسازی بافت فرسوده داریم‌گفت: مهمترین نهادهایی که می‌توانند در این امر تاثیر گذار باشند شوراها و شهرداری‌ها هستند که امیدواریم از طریق شورای عالی استان‌ها این نهادها را فعال کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، جلسه شورای عالی استان‌ها و شرکت بازآفرینی شهری ایران که با حضور شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها و محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ظهر امروز (چهارشنبه) برگزار شد.

در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به آخرین وضعیت بافت فرسوده در کشور گفت: ما در حوزه بازآفرینی شهری نیاز شدیدی به کمک سایر دستگاه‌ها به ویژه شوراهای اسلامی داریم.

وی افزود: اعضای شورا خالص‌ترین نمایندگان مردم و دلسوز کشور هستند و با وجود حاشیه‌های ایجاد شده، مجموعاً عملکرد مثبت و چشمگیری داشته‌اند و هدف آن‌ها خدمت به مردم است.

آیینی ادامه داد: در قوانین بالادستی حقوقی برای مردم در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده دیده شده است و باید با کمک یکدیگر این حقوق مردم را محقق کنیم.

وی با اشاره به خطرات بافت فرسوده برای مردم گفت: بعد از ۲۰ سال هنوز آثار زلزله بم دیده می‌شود و داغ مردم همچنان زنده است. ما باید به سمتی برویم که چنین اتفاقات دلخراشی کمتر رخ دهد. اگر بتوانیم چنین کاری انجام دهیم کار بسیار بزرگی است و می‌تواند جان تعداد زیادی از هموطنان ما را نجات دهد.

آئینی با بیان اینکه روزانه چندین نفر از هم‌وطنان ما جان خود را در بافت فرسوده از دست می‌دهند عنوان کرد: مردم ساکن در بافت فرسوده و ناایمن عمدتاً کم برخوردار هستند و توان مالی لازم برای بهسازی بافت فرسوده را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سوی دیگر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانه در کشور بافت فرسوده محسوب می‌شوند که کار سنگینی است بسیاری از این خانه‌ها سازه ندارند و یک آوار بالقوه محسوب می‌شوند و در صورت رخ دادن بلایای طبیعی آسیب بسیاری به ساکنان وارد می‌شود.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: ما در این زمینه تلاش‌های زیادی کردیم تا بتوانیم توجه‌ها را جلب کنیم. متاسفانه بسیاری از دست‌اندرکاران از عمق فاجعه و شرایطی که وجود دارد اطلاع دقیقی ندارند و وقتی این اطلاعات ارائه می‌شود متعجب می‌شوند.

وی افزود: در سند ملی توسعه عنوان شده است که در محلات فرسوده که جایی برای زندگی مردم است باید بهسازی و مقاوم سازی انجام شود. بنابراین در قانون این حق برای مردم دیده شده است که بتوانند از امکانات برای ایمن سازی منازل خود استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساکنان بافت فرسوده مجبور به سکونت در این محلات توضیح داد: این مردم حق برخورداری از امکانات و خدمات را دارند و باید به صورت ایمن زندگی کنند. در قانون بیش از ۵۰ حق به ساکنان بافت فرسوده اختصاص داده شده است که مجموع این حقوق بازسازی بافت فرسوده است.

آیینی افزود: از سوی دیگر ما مشکلاتی را در زمینه بازسازی بافت فرسوده داریم. مردم در بافت تاریخی گرفتار شدند و اگر بنا باشد بین مردم و میراث تاریخی یکی را انتخاب کنیم قطعاً جان مردم را انتخاب می‌کنیم و نباید وجود بافت تاریخی عاملی برای جلوگیری از ایمن سازی خانه‌های مردم باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: در مجموع ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در محلات ناپایدار زندگی می‌کنند که از این میان ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها در معرض خطر جانی قرار دارند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون امکاناتی از جمله اعطای وام ارزان قیمت، صدور پروانه ساخت و مشوق‌های گوناگون برای تشویق مردم به بهسازی بافت فرسوده دیده شده است اما کسی مسئول پیگیری اجرایی شدن این قوانین نیست و نهادهای مربوطه اجرای این قوانین را نادیده می‌گیرند.

آئینی توضیح داد: از نظر ما شورای شهر و شهرداری اصلی‌ترین نهادهایی هستند که می‌توانند برای احقاق حقوق مردم در بافت فرسوده و اجرایی شدن این قوانین کمک کنند و بتوانند مردم را برای آگاهی از حقوق خود کمک و سازمان‌ها و نهادها را برای اجرایی کردن قوانین ملزم کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از این رو ما فکر می‌کنیم امضای تفاهمنامه با شورای عالی استان‌ها کار مثبتی است و از شورای عالی استان‌ها درخواست داریم که مصوباتی را برای فعال کردن شوراها در این زمینه تصویب و ابلاغ کند.

 

گفتنی است در پایان جلسه مقرر شد کارگروه‌های میان شرکت بازآفرینی بافت شهری و شورای عالی استان‌ها برای تنظیم متن تفاهم‌نامه تشکیل شود.

پایان پیام/

 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی