لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه شهری و روستایی
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
سیستان و بلچستان

گرامیداشت روز شورا (نهم اردیبهشت)  با حضور سردار کرمی استاندار ، معاونان ایشان، مدیران کل دفاتر امور روستایی و شهری استانداری، رییس شورای اسلامی استان، اعضای منتخب شوراهای استان(شهری و روستایی) در سالن ولایت استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در فرمانداری های استان که به صورت وبیناری با حضور فرمانداران، بخشداران و اعضای منتخب شوراهای هر شهرستان برگزار شد، گفت: خوشبختانه توانایی خوبی در بین نخبگان استان اعم از دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد؛ تفکر، استعداد و خلاقیت جوانان و نوجوانان می تواند موجب تحول مثبت در جامعه و در همه حوزه ها نیز اثرگذار باشد، لذا  بایستی از این توانایی‌ها در امر توسعه شهری و روستایی بهره گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه توانایی خوبی در بین نخبگان استان اعم از دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد؛ تفکر، استعداد و خلاقیت جوانان و نوجوانان می تواند موجب تحول مثبت در جامعه و در همه حوزه ها نیز اثرگذار باشد، لذا  بایستی از این توانایی‌ها در امر توسعه شهری و روستایی بهره گرفت. 

 محمد کرمی در نشست بزرگداشت روز ملی شوراها اظهار داشت: خوشبختانه استان به سرعت در حال توسعه و پیشرف  است اما لازمه توسعه؛ مشارکت همه مردم است.

وی افزود: با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتال و استفاده از علم و فناوری در حوزه اقتصادی، تاکنون ۵۰۰۰ نفر در این حوزه آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه توانایی خوبی در بین دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد که می‌توان از این توانایی‌ها در امر توسعه شهری بهره گرفت. 

وی تصریح کرد: کارها باید با نیت کسب رضایت الهی انجام شود چرا که این رضایت الهی، رضایت مردم را نیز به دنبال دارد و در نهایت اوست که شاهد و ناظر بر همه اعمال ماست.

استاندار سیستان و بلوچستان اذعان کرد: امروز برای رسیدن استان به شاخص های توسعه کشوری، بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و همبستگی هستیم چرا که اختلاف و دو دستگی؛ برکت را از کارها می‌گیرد و این اختلافات موجب می گردد؛ ظرفیت های ما صرف یکدیگر شود.

کرمی خطاب به حاضران در این نشست خاطرنشان کرد: نواقص و مشکلاتی در همه شهرهای استان وجود دارد که ضرورت دارد؛ در کیفیت انجام امور محوله در شهرها توجه ویژه شود و همواره استفاده از ایده ها و روش های نوین برای بهبود وضعیت شهرها در دستور کار شهرداری ها قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، حسین اسمعیل زهی رییس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی ایران، واگذاری مسئولیت‌ها به مردم و مشارکت آن ها در اداره امور کشور بود. این مهم با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ و تثبیت آن در قانون اساسی، در قالب تشکیل و راه‌اندازی شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نمادی از مردم‌سالاری دینی و سمبل مشارکت پایدار مردم در اداره امور جوامع محلی عینیت یافت.

نهاد پویای شوراهای اسلامی در ششمین دوره خود، در تداوم مسیر پرفراز و نشیبی که در دوره‌های قبلی داشته است، تلاش کرده تا بیش از پیش پیوند میان مردم و نهادهای رسمی را تسهیل کند. اعضای این دوره از شوراهای شهر، روستا، شهرستان و استان بعنوان نمایندگان منتخب مردم، از آغاز بر این واقف بوده‌اند که مسئولیت‌های عظیمی را بر دوش دارند و باید میانجیان گفتگوی مردم و مسئولان و ناظر تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری و روستایی باشند.

شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایانگر آرمان‌های مردم سالاری دینی هستند و مأموریت اصلی آن‌ها تقویت صداهای محلی است تا از نیازها و آمال مردم نجیب استان در دالان قدرت اطمینان حاصل شود.
شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم عمل می‌کنند، سیاست‌های اساسی را تصمیم می‌دهند و اقداماتی را دفاع می‌کنند که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. مسئولیت آن‌ها محدود به نظارت بر اقدامات شهرداری نیست و منتخبان مردم تلاش می‌کنند تا در تمام زمینه‌های زندگی مردم نمایندگی کنند.

تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا شوراها نقش فعالی در جامعه داشته باشند، از جلسات منظم گرفته تا نظارت بر فعالیت‌ها و اهمیت دادن به صدای مردم. این اقدامات باعث شده که شوراها بیش از پیش مردمی‌تر عمل کنند.

استاندار محترم در بسیاری از مواقع، به خصوص در بحران‌ها، همراه و هم‌سو با مسئولین و مدیران بوده و در تمام زمینه‌ها حضور داشته است. از جانب دیگر، شوراهای روستایی همواره مسئولین و مدیران را در اجرای برنامه‌ها و مناسبت‌ها یاری کرده‌اند. انتظار می‌رود مسئولین با شوراها همکاری کرده و به نیازهای جامعه پاسخگو باشند.

در پایان از شوراهای برتر استان تقدیر به عمل امد.

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی