یادداشت/ احمد صادقی هوای پاک آرزو نیست
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
صادقی

احمد صادقی نماینده استان تهران در شورای عالی استان ها در یادداشتی به مناسبت 29 دی روز هوای پاک، به این موضوع و مسئله آلودگی هوا در تهران پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، احمد صادقی نماینده استان تهران در شورای عالی استان ها در یادداشتی به مناسبت 29 دی روز هوای پاک، به این موضوع و مسئله آلودگی هوا در تهران پرداخته است. متن یادداشت به شرح زیر است:

۲۹ دی ماه روز هوای پاک نامیده شده است، موضوعی که سال ها برای همشهریان خوب تهرانی یک دغدغه شده اما با وجود همه مشکلات باید گفت دستیابی به هوای پاک آرزو نیست و با برنامه ریزی درست و تمرکز بر راه حل های مناسب و کارشناسی دستیابی به این آمال شدنی است.

برای این مهم ابتدا باید صورت مسئله را درست خوانش کرد. تهران به سبب موقعیت جغرافیایی که دارد در طول سال با پدیده اینورژن یا وارونگی دما مواجه می شود. لذا این پدیده  تشدید کننده آلودگی می شود اما عامل آلودگی نیست.

از طرفی کارخانجات و سوخت مصرفی منازل مسکونی در فصل سرما نیز تاثیر اندکی بر آلودگی دارند نمی گویم تاثیر ندارند اما تاثیرشان به عنوان عامل اصلی نیست.

لذا با شناسایی عامل اصلی آلودگی هوا و تمرکز بر رفع آن می توان اقداماتی در کاهش آلودگی هوا به انجام رساند.

بر اساس نظر کارشناسان خودروها اعم از اتوموبیل و موتور سیکلت و حتی اتوبوس ها ( البته اتوبوس های فرسوده ) تأثیر بسزایی در آلودگی هوا دارند پس مهمترین عامل می باشند و لذا اصلی ترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی مبتنی بر یک مد حمل و نقلی پاک است.

 

حمل و نقل کارا، ایمن، ارزان و در دسترس

بی تردید در جهان امروز که به سمت کاهش منابع سوخت های فسیلی نیز در حرکت هستیم برقی کردن سیستم های حمل و نقل عمومی و استفاده از منابع انرژی پاک مبتنی بر فناوری های نوین و هوشمند بهترین راه برای تحصیل و تحقق هوای پاک می باشد. کاری که در بسیاری از کشورها آغاز شده است.

به حمدالله مدیریت شهری در دوره حاضر نیز استفاده از مدهای حمل و نقلی پاک را در دستور کار قرار داده و قرارداد تحویل تاکسی های برقی را هم منعقد کرده که می توان گفت مدیریت شهری گام نهادن در مسیر استفاده از منابع انرژی پاک و دستیابی به حمل و نقل برقی را آغاز کرده است.

در این دوره مدیریت شهری حتی شاهد بودیم که استفاده از اتوبوش های سه کابین که پایه سوخت هیبریدی دارند نیز بعد از چهار سال غفلت در دوره قبل، در دستور کار قرار گرفت.

گرچه با غفلت هایی که در دوره قبل مدیریت شهری صورت گرفت و تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوش و مترو کاهش محسوسی یافت که این امر خود یک عامل بازدارنده در مدیریت شهری در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی بوده اما خوشبختانه مدیریت شهری در دوره حاضر با تمرکز بر توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز و نوسازی ناوگان در درجه اول و استفاده از انرژی پاک و خودروهای برقی در درجه دوم مسیر برای تحقق و دستیابی به هوای پاک را هموار کرده است. امیدواریم این حرکت استمرار داشته باشد و متوقف نشود.

پایان پیام/

 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی