نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها: زعفران‌کاران گلستانی مورد حمایت قرار گیرند/ زعفران گلستان به دلیل نبود حمایت‌، توسط دلالان با نرخ پایین خریداری می‌شود
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
حسینی

حسینی گفت: هرساله زعفران کشت شده در گلستان به دلیل نبود حمایت‌ توسط دلالان با نرخ پایین خریداری می‌شود، جا دارد این محصول مهم و استراتژیک همانند محصولات دیگر کشاورزی همچون گندم مورد حمایت قرار گیرد تا دست دلالان و خام فروشی از آن کوتاه شود.

سید علی اکبر حسینی نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه هرساله زعفران کشت شده در گلستان به دلیل نبود حمایت‌ توسط دلالان با نرخ پایین خریداری می‌شود، گفت: ادامه این روند می تواند به کشت و تولید این محصول در استان آسیب بزند.

وی افزود: گلستان رتبه هشتم کشور در زمینه کاشت و برداشت زعفران را دارا است اما با وجود رونق چند ساله کشت زعفران در این استان، استمرار خشکسالی و کم آبی، هزینه بالای فرآیند تولید، نبود امکان صادرات، نوسان قیمت‌ها، فعالیت دلالان و واسطه‌ها و گرانی نهاده‌های کشاورزی به مشکلات عمده زعفران‌کاران گلستانی تبدیل شده و بر ادامه فعالیت آنان در مسیر تولید پایدار تأثیر منفی گذاشته است.

عضو شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشاورزان این محصول کمبود شدید آب است و با توجه به اینکه کاشت این محصول بیشتر به صورت دیم انجام می‌شود، بارندگی تأثیر مهمی برآن دارد.  

وی ادامه داد: زعفران تولیدی گلستان سال‌های قبل از سوی شرکت تعاونی خریداری و به صورت فله به بازرگانان مشهدی فروخته می‌شد اما با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن فروش زعفران تولیدی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

حسینی در پایان، تصریح کرد: زعفران محصول مهم و استراتژیکی است که هنوز متولی خاصی ندارد. جا دارد این محصول مهم و استراتژیک همانند محصولات دیگر کشاورزی همچون گندم مورد حمایت قرار گیرد تا دست دلالان و خام فروشی از آن کوتاه شود.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی