نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها: برندسازی جهانی گردوی تویسرکان، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
شیرمحمدی

شیرمحمدی با بیان اینکه مشکل بسته بندی در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برندسازی گردوی تویسرکان، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است.

علی شیرمحمدی نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی این شورا با اشاره به فصل برداشت گردوی تویسرکان، گفت: گردو به طلای سبز معروف است و تویسرکان را به عنوان قطب تولید آن می‌شناسند. این شهرستان مرغوب‌ترین گردوی کشور را تولید می کند اما هنوز هم از فقدان صنایع تبدیلی برای درآمدزایی رنج می‌برد.

وی افزود: شرایط کنونی کم آبی، بزرگترین مشکل در بخش کشاورزی است، علاوه بر این هزینه‌های زیاد برای برداشت گردو، مکانیزه نبودن باغات گردو و وجود بار قاچاق و خارجی گردو نیز مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان تویسرکان به وجود آورده است.

نماینده استان همدان در شورای عالی استانها با بیان اینکه با ورود و قاچاق گردو به صورتی که بسته بندی خارجی را تعویض و با بسته بندی ایرانی و بنام گردوی تویسرکان این محصول را به فروش می‌رسانند، اظهار داشت: این محصول با قیمت کمتر، کیفیت خیلی کم، تاریخ گذشته و مواد خورده وارد بازار می‌کنند و چون مردم به کیفیت دقت نمی‌کنند و فریب قیمت را می‌خورند به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: فروش گردوهای خارجی باعث ضربه به کشاورز می‌شود. کشاورزان تویسرکان با توجه به اینکه به شکل سنتی در حال کاشت و برداشت گردو هستند، از لحاظ اقتصادی ضعیفند. آنها اگر با کمک مسئولان وارد عرصه تولید گردو با علم روز شوند در تولید، فروش و صادرات بیشتر موفق می‌شوند. 

شیرمحمدی با بیان اینکه مشکل بسته بندی در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برندسازی گردوی تویسرکان، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است. البته این را اضافه کنم که گردوی تویسرکان به عنوان پنجمین ثبت جهانی کشاورزی کشور و دومین ثبت جهانی کشاورزی استان در فائو ثبت شده است و  استان همدان تنها استان کشور است که تاکنون موفق به ثبت دو نظام کشاورزی در فائو شده است.

شیرمحمدی در پایان بیان داشت: بدون شک رفع مشکلات گردوی تویسرکان، همت مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری را می‌طلبد تا گردوی تویسرکان از شیوه‌های سنتی به صنعتی وارد شود و در سبد صادراتی ایران قرار گیرد و این خواسته به جا آرزوی تمام کشاورزان و فروشندگان گردوی تویسرکان است.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی