نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها: واردات چای بیش از حد مورد نیاز مصرف کشور است/ حمایت از چایکاران در گرو مدیریت مناسب واردات چای به کشور است
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
صادقی

صادقی گفت: : واردات چای بیش از حد مورد نیاز مصرف کشور است؛ در حالی که کل مصرف سالیانه چای در ایران ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است امسال بیش از این نیاز چای وارد کشور شده و لازم به ذکر است که تولید چای داخلی ما نیز بیش از ۳۰ هزار تن است.

محمد صادقی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، با بیان اینکه جلوگیری از نابودی صنعت چای در استان‌های شمالی به‌خصوص گیلان نیازمند توجه ویژه به امر به‌زراعی باغات، کنترل واردات و مدیریت مطلوب بازار چای ایرانی است، گفت: باغات چای بخشی مهم از هویت گیلان‌ هستند که نباید در سایه بی‌توجهی و مدیریت نامطلوب رنگ ببازد.

وی افزود: واردات چای بیش از حد مورد نیاز مصرف کشور است؛ در حالی که کل مصرف سالیانه چای در ایران ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است امسال بیش از این نیاز چای وارد کشور شده و لازم به ذکر است که تولید چای داخلی ما نیز بیش از ۳۰ هزار تن است.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: قیمتی که خریداران چای خشک حاضرند برای خرید چای از کارخانجات چای بپردازند کمتر از هزینه تمام شده آن است و این امر به دلیل وجود چای وارداتی به میزان زیاد در بازار است. 

صادقی بزرگترین مشکل چایکاران را در حال حاضر فروش نرفتن چای خشک دانست و خاطرنشان کرد: چای ایران بر اساس آزمایش‌ها و اظهارات سازمان خواربار و کشاورزی ملل (فائو) در سال ۲۰۱۸، ارگانیک ترین چای دنیا اعلام شد ولی با این اوصاف کارخانه‌داران نمی‌توانند چای تولیدی را به فروش برسانند و همین امر سبب شده تا چایکاران حدود چند ماه است که بهای برگ سبز چای خود را دریافت نکرده‌اند.

وی در پایان اظهار داشت: حمایت از چایکاران در گرو مدیریت مناسب واردات چای به کشور است. افزایش سالانه قیمت چای (بهای واقعی قیمت چای) باید متناسب با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید باشد. پرداخت به موقع مطالبات چایکاران، جلوگیری از ورود چای قاچاق، جلوگیری از واردات چای خارجی در فصل برداشت، اهتمام در اختلاط چای خارجی و داخلی و سپس توزیع در کشور و تأمین و توزیع به موقع نهاده‌های شیمیایی و غیره می‌تواند به خودکفایی و شکوفایی صنعت چای کشور کمک کند.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی