سخنگوی کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان ها: کشت گیاهان دارویی به شرط ایجاد صنایع تبدیلی و بازار فروش، انتخاب مناسبی برای کشاورزان است
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
دردی زاده

دردی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها، گفت: کشت گیاهان دارویی به شرط مهیا نمودن برخی بسترها مانند صنایع تبدیلی یا بازار فروش، به واسطه مصرف بسیار محدود آب و سهولت در تهیه نهاده برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

ملک سردار دردی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی، بهترین راه نجات گلستان از فرسایش خاک و خشکسالی است، گفت:  از گذشته‌های دور استان گلستان به واسطه خاک حاصلخیز و آب و هوای مطلوب قطب کشاورزی کشور بوده، اما در سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی، درآمد کشاورزان از این بخش بسیار کاهش یافته است. 

وی افزود: بخش عمده‌ای از اراضی شمال استان که شوری خاک آن بالاست و امکان کشت هیچ محصول زراعی وجود ندارد بستر خوبی برای زراعت گیاهان دارویی است. این نوع محصول به واسطه مصرف بسیار محدود آب و سهولت در تهیه نهاده برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان ها، خاطرنشان کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید برخی بسترها مانند صنایع تبدیلی یا بازار فروش فراهم شود. نیاز است تا بین صاحبان صنایع و کشاورزان ارتباط مستقیم برقرار شود تا ضمن حذف واسطه‌ها و دلالان، این محصول با قیمتی به صرفه به فروش برسد.

دردی زاده اظهار داشت:  ایجاد صنایع تبدیلی در استان برای فرآوری گیاهان دارویی نه تنها منجر به رونق بیشتر این صنعت در استان می‌شود بلکه ارزش افزوده و درآمد بیشتری را چنین شرایطی عاید استان خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در مناطق خشک و کم آب کشور یک ضرورت است، عنوان نمود: گلستان مستعد کشت تجاری گیاهان دارویی مانند زعفران، سیاه دانه، نعنافلفلی، آویشن، گل گاو زبان، رازک، گل محمدی و غیره است.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها در پایان، بیان کرد: از آنجایی که خشکسالی به موضوعی اجتناب ناپذیر و همه گیر در کشور تبدیل شده به نظر می‌رسد برای حفظ و رونق کشاورزی در استان امتحان روش‌هایی مانند توسعه کشت گیاهان دارویی به واسطه درآمد مناسب و آب بری پایین مهم به نظر می‌رسد.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی