تصویب دو طرح در نشست مشترک کمیسیون‌های امور اقتصادی و برنامه و بودجه و‌ حقوقی نظارت شورای عالی استان‌ها
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
 برنامه و بودجه

دو طرح «نحوه و فرآیند مشارکت شورای عالی استان‌ها در خصوص اصلاح و بررسی پیش نویس لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور» و «الزام دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی صاحب وظیفه در ارائه خدمات شهری به ارائه برنامه و بودجه سالیانه به شوراهای اسلامی شهر» در جلسه مشترک کمیسیون‌های حقوقی و نظارت و امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، بیست و یکمین اجلاس شورای عالی استان‌ها از صبح امروز با برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی این شورا در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

بر اساس رویکرد جدید هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها کمیسیون‌های هشت‌گانه این شورا بر اساس موضوع مشترک با هم ادغام شده و دو کمیسیون جلسه مشترکی برگزار می‌کنند تا هم‌افزایی بهتری نسبت به بررسی و تصویب طرح‌ها وجود داشته باشد.

بر این اساس جلسه مشترک کمیسیون حقوقی و نظارت و امور اقتصادی و برنامه و بودجه با بررسی طرح‌های در دستورکار برگزار شد.

به این ترتیب اولین طرح در دستور کار با موضوع «نحوه و فرآیند مشارکت شورای عالی استان‌ها در نه خصوص اصلاح و بررسی پیش نویس لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور» در ۸ ماده و سه تبصره در دستور کار دو کمیسیون قرار گرفت. 

از آنجایی که کمرنگ شدن نقش شوراها در تدوین لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور و حتی بودجه‌های استانی، یکی از مهم ترین مواردی است که از ابتدای شکل گیری شورای دوره ششم، مد نظر نمایندگان شورای عالی استان‌ها و نوک پیکان انتقاد اعضا قرار داشت.
در همین راستا و با کمک گرفتن از شورای راهبردی و مرکز پژوهش های شورای عالی، دو آیین نامه اجرایی تدوین و به جهت بررسی به کمیسیون های امور اقتصادی، برنامه و بودجه و کمیسیون امور حقوقی ارسال گردید.

این طرح نهایتا پس از بررسی‌های لازم با ارائه برخی اصلاحات به تصویب اکثریت مطلق اعضای دو کمیسیون رسید. 

آیین نامه دوم با موضوع «الزام دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی صاحب وظیفه در ارائه خدمات شهری به ارائه برنامه و بودجه سالیانه به شوراهای اسلامی شهر» در ۶ ماده و ۱۰ تبصره در دستور کار دو کمیسیون قرار گرفت. 

اهمیت این طرح بیش از هر چیزی اولا در راستای اجرایی کردن بند ۳۲ ذیل ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، و بعد از آن در جهت مردمی سازی اداره کشور، هماهنگی نظام مدیریت شهری، تدوین برنامه و بودجه یکپارچه برای شهرها و بهره گیری بهینه از منابع عمومی کشور عنوان گردید. کلیات این طرح نیز، مورد تایید اکثریت مطلق اعضا قرار گرفت.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی