نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: فرونشست، نقش رستم و تخت جمشید را تهدید می کند
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
بانشی

بانشی گفت: استفاده گردشگری و عمر میراث های جهانی  از قبیل تخت جمشید و نقش رستم  نامحدود  است و در صورت بروز هر گونه آسیبی به آنها خسارات وارده جبران ناپذیر خواهد بود. محوطه های میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم هویت ملت ایران هستند و باید در برابر هرگونه خطرات احتمالی، چه در حال و چه در آینده حفظ شوند.

هاشم بانشی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها با اشاره به خطر فرونشست زمین برای نقش رستم و تخت جمشید، گفت: وضعیت فرونشست در برخی از دشت‌ها به‌ویژه دشت مرودشت بحرانی‌تر از سایر نقاط فارس است.

وی افزود: در تصاویر ماهواره‌ای ۱۰ سال گذشته از دشت مرودشت تنها محدوده کوچکی از این دشت با پدیده فرونشست روبرو شده بود اما در مطالعات اخیر و ظرف حدود ۵ سال اخیر، همه دشت مرودشت درگیر این پدیده شده و وسعت و سرعت فرونشست زمین در این دشت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها خبر از فرونشست زمین در منطقه تاریخی نقش رستم می دهد و خاطرنشان می کند:  لبه فرونشست در منطقه تاریخی نقش رستم واقع شده که پهنای این شکاف به حدود نیم متر تا ۷۰ سانت می‌رسد که این شکاف‌ها به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری منطقه باستانی نقش رستم ایجاد شده که هر ساله با اینکه این شکاف‌ها با شن و ماسه پر می‌شوند اما دوباره سر باز می‌کنند.

بانشی اظهار داشت: در سال‌های گذشته روبه‌روی صفحه تخت جمشید و در ۲۵۰ متری آن یک فرو نشست زمین و شکاف به طول ۲۰۰ متر و عرض و عمق حداکثر یک متر ایجاد شده و علاوه بر آن، در فاصله ۵۰۰ متری تخت جمشید نیز چند شکاف نسبتا عمیق مشهود است. 

وی فرونشست زمین در دشت مرودشت را فاجعه آمیز خواند و بیان داشت: شهرک صنعتی فتح آباد، کناره، فیروزی، پتروشیمی مرودشت، خط انتقال گاز که از دشت مرودشت عبور کرده‌اند، خطوط ریلی و زیرساخت‌ها همه تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارند. 

بانشی در پایان، گفت: استفاده گردشگری و عمر میراث های جهانی  از قبیل تخت جمشید و نقش رستم  نامحدود  است و در صورت بروز هر گونه آسیبی به آنها خسارات وارده جبران ناپذیر خواهد بود. محوطه های میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم هویت ملت ایران هستند و باید در برابر هرگونه خطرات احتمالی، چه در حال و چه در آینده حفظ شوند.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی