نماینده استان قم در شورای عالی استان ها: شهرستان جعفرآباد قم سالانه 15 سانتیمتر فرونشست دارد/ طرح انتقال آب به شهرهای جعفریه و قاهان اجرایی نشده است
شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
حسینی پور

حسینی پور گفت: در سفر ریاست محترم جمهوری به استان قم موضوع طرح انتقال آب به شهرهای جعفریه و قاهان و روستاهای این شهرستان و اجرا در سال 1401و 1402 مصوب و توسط معاون اول محترم ریاست جمهوری به وزرات نیرو ابلاغ شد اما پس از گذشت دوسال هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

سید علی حسینی‌‌پور نماینده استان قم در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به کاهش نرخ بارش در کشور، گفت: طی 50 سال اخیر میانگین بارش در کشور از 250 به 200 میلی‌متر کاهش یافته و موجب خشکسالی و افزایش سطح برداشت از سفره‌های زیرزمینی برای تأمین مصارف آبی به‌ خصوص در بخش کشاورزی شده است.

وی افزود: متأسفانه با احداث و آبگیری سد الغدیر شهرستان ساوه در دهه هفتاد در بالادست رودخانه قره‌ چای، استان قم دستخوش تحولات زیست محیطی شده و آب ورودی به این استان به صفر رسیده و تأثیر نامناسبی برحجم سفره های زیر زمینی گذاشته است.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بر اساس مطالعات سازمان نقشه‌برداری کشور، شهرستان جعفرآباد قم سالانه 15 سانتیمتر فرونشست دارد که تداوم این روند در مدت 10سال به حدود 2 متر افزایش خواهد یافت.

حسینی‌‌پور خاطرنشان کرد: این در حالی است که وزارت نیرو طبق ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب باید جهت جبران حقابه زیست‌ محیطی از سد الغدیر برای رودخانه قره چای اقدام می کرد که عدم تخصیص حقابه مذکور منجر به کاهش ذخیره آب سفره ‌های زیرزمینی جعفرآباد شده و آب موجود کیفیت خود را از دست داده و قابل شرب نیست و این شهرستان با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه است که در صورت تداوم این روند در سال آتی این موضوع به یک بحران تبدیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: در سفر ریاست محترم جمهوری به استان قم موضوع طرح انتقال آب به شهرهای جعفریه و قاهان و روستاهای این شهرستان و اجرا در سال 1401و 1402 مصوب و توسط معاون اول محترم ریاست جمهوری به وزرات نیرو ابلاغ شد اما پس از گذشت دو سال هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی