نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، به توسعه اقتصاد خراسان شمالی کمک می‌کند
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
مغروری

مغروری با بیان اینکه صنعت کشاورزی در خراسان شمالی ظرفیت زیادی دارد گفت: ایجاد صنایع تبدیلی، سردخانه و انبار می‌تواند به توسعه کشاورزی و اقتصاد خراسان شمالی کمک کند.

یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه بخش كشاورزي در جريان رشد و توسعه اقتصادي نقشی مهم و اساسي بر عهده دارد گفت: این بخش مي‌تواند به تأمين امنيت غـذايي، تامين ارز خارجي براي وارد كردن كالاهاي سـرمايه‌اي، عرضـه مـواد خام مورد نياز صنعت و نيز كمك به توسعه فعاليت‌هاي توليدي وابسته به اين بخش کمک کند.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها افزود: صنايع وابسته به بخـش كشـاورزي بـه عنوان يكي از مهمترين شروط لازم و محرك توسـعه ايـن بخـش در تبيين جايگاه اين صنايع به دليل مقتضيات جهاني، حضور در بازارهاي منطقه‌اي و بين المللی روزبه‌روز ضروري‌تر مي‌شود.

وی با بیان اينکه در برنامـه توسعه كشور، نيز بر حمايت از گسترش صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي تأكيد شـده افزود: اگرچـه مشكلات متعددي در این حوزه فعاليتي در خراسان شمالی وجود دارد، اما مشـكل اساسـي در واحدهاي تبديلي و تكميلي باغي اسـتان، كمبـود سـرمايه در گـردش است. به طوري كه اين عامـل منجـر بـه‌ عدم برنامه‌ريزي دقيق صاحبان صنايع باغي در خريد مواد اوليـه و پیرو آن مشكلات توليدي گرديده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد تاکید داشت: بانك‌هاي ارائه دهنده تسهيلات در اين حـوزه کمک‌های لازم و به موقع را به صاحبان صنايع داشـته باشـند و از سـوي ديگـر مديريت صنايع سازمان جهاد كشاورزي استان نيـز به جد پيگيـر جذب سرمايه در گردش صنايع تبـديلي و تكميلـي بـاغي را از محـل اعتبارات تكليفي باشد تـا صـنايع بـاغي بتواننـد از مشـكلات توليدي خود كاسته و با رغبت و توان بالاتري اقدام به توليد محصـول کنند.

عضو کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: با توجه به‌ حجـم توليـدات بـاغي در اسـتان خراسان شمالی و اسـتان‌هـاي همجوار، سردخانه‌هاي فعال در استان تأسيس گردد تا ضمن نگهداري محصولات خام باغي قابل فرآوري و جلوگيري از حجم ضايعات ايـن محصولات در زمان تأمين سرمايه در گردش، صاحبان صـنايع بـاغي بتواند مواد اوليه مورد نياز خود را در صـنايع تبـديلي و تكميلـي بـاغي به كار بگيرد.

مغروری افزود: بـه منظـور مـديريت متمركـز و اصـولي در جمع آوري محصولات باغي باغـداران اسـتان و انتقـال آن بـه صـنايع تبديلي و تكميلي باغي، در نقاط مختلف استان كـه پتانسـيل توليـدي محصولات باغي دارند، واحدهاي جمع‌آوري محصولات باغي احـداث گردد تا ضمن فراهم نمودن شرايط بهينه در انتقال محصولات بـاغي به صنايع تبديلي و تكميلي بـاغي اسـتان، زنجيـره بـين باغـداران بـاصاحبان صنايع (پيوند بـين توليدكننـدگان و كشـاورزان بـافرآوري باغي استان) برقرار گردد كه اين خود علاوه بر كاهش حجـم فعاليت‌هاي دلالي در اين حوزه، ارتباط نزديكتر باغـداران بـا صـاحبان صنايع و آشنايي و آگاهي بخشي بيشتر آنان از وجود صـنايع تبـديلي و تكميلي باغي در استان را به دنبال خواهد داشـت.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: نبود سياست واحد در زمينـه اعطـاي جوازهـاي تأسـيس صـنايع‌ تبديلي و تكميلي باغي در استان يكي دیگر از مشكلات اساسي در خصوص ارائه خدمات به صاحبان صنايع باغي موجود اسـتان و فـراهم نمـودن زمينه‌هاي ايجاد صنايع باغي جديد در استان است.

وی در پایان گفت: از آنجا كه هـم‌اكنون بخشي از صدور موافقت‌هاي اصـولي ايجـاد صـنايع تبـديلي و تكميلي باغي با سازمان جهاد كشـاورزي و بخشـي ديگـر بـا سـازمان صنعت و معدن و تجارت است و اين پراكندگي، مشـكلات خاصـي براي توليدكنندگان و صاحبان سرمايه ايجاد می‌کند. با يكپارچه نمودن برنامه‌ريزي‌ها، زمينه پيشرفت و توسـعه ايـن صنايع در استان نيز فراهم شود.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی