نماینده استان کردستان در شورای عالی استان ها: خام فروشی مواد معدنی در کردستان باید متوقف شود
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
ویسیان

ویسیان گفت: بزرگترین مشکل کردستان در حوزه معادن نبود سرمایه­‌گذاری در حوزه فرآوری است چرا که تمام مواد معدنی استان به صورت خام فروشی از کردستان خارج و در کارخانجات شهرهای دیگر و واحدهای بزرگ چین استفاده می‌شود و هیچ نفعی برای اشتغال و درآمدزایی استان ندارد.

کیوان ویسیان نماینده استان کردستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات پیش روی بخش معدن در این استان، گفت: اکثر معادن استان را معادن کوچک مقیاس تشکیل داده است و این مهم یکی از ظرفیت‌های توسعه این استان کم برخوردار به شمار می‌رود اما متاسفانه برخی از قوانین و مقررات فقط در کردستان اجرایی می‌شود و در دیگر استان‌های کشور سخت‌گیری و بروکراسی طولانی اداری که در این استان حکمفرماست، وجود ندارد.

وی افزود: کردستان به لحاظ تولید طلا رتبه اول کشور و از نظر ذخایر معدنی دومین استان در ایران است و از نظر ذخیره سنگ آهن هم رتبه پنجم کشوری دارد. این استان دارای ذخایر غنی و متنوع معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی به ویژه طلا، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی و سلیس است و با ایجاد واحدهای فرآوری در آن امروزه به عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور شناخته شده است.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: طولانی بودن پروسه صدور مجوزها هم از مشکلات واحدهای معدنی است که موجب کُندی فعالیت و گاهی هم توقف و تعطیل شدن کار در این بخش می‌شود. 

ویسیان بیان کرد: با وجود مشکلات متنوع، هزینه بالای خرید و نگهداری ماشین‌آلات معدنی جذابیت ورود سرمایه‌گذار در این بخش را از بین برده و همین امر باعث شده تا کمتر کسی سرمایه خود را در معادن سرمایه‌گذاری کند. همچنین مشکلات تامین اجتماعی و مالیاتی از جمله دیگر مشکلاتی است که معدن‌داران کردستانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان ها خاطرشان کرد: بزرگترین مشکل کردستان در حوزه معادن نبود سرمایه­‌گذاری در حوزه فرآوری است چرا که تمام مواد معدنی استان به صورت خام فروشی از کردستان خارج و در کارخانجات شهرهای دیگر و واحدهای بزرگ چین استفاده می‌شود و هیچ نفعی برای اشتغال و درآمدزایی استان ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه کردستان یکی از استان‌های با معادن و منابع غنی است، اما همواره جزو فقیرترین و محروم‌ترین استان‌های کشور به به شمار می‌رود، گفت: دولتمردان در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال و صنایع فرآوری مواد معدنی در استان همت کنند تا سرمایه خدادادی در کردستان به صورت خام فروخته نشود و درآمدزایی مناسب در استان ایجاد شود و اشتغالزایی نیز صورت گیرد.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی