نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها: با راهکارهای عملی و بهره مندی از فناوری‌های روز، می توان بر کم آبی گلستان فائق آمد
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
حسینی

دردی زاده گفت: انتظار می‌رود که مدیران صرفاً به بیان مباحث کلیشه‌ای مانند «کمبود بارش» و «افزایش مصرف» و غیره اکتفا نکرده بلکه راهکارهای عملی و البته بهره مندی از فناوری‌های به روز را برای کاهش اثرات کم آبی در دستور کار قرار دهند.

ملک سردار دردی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه وضعیت منابع آبی گلستان در شرایط خوبی قرار نداشته و با شروع فصل گرما تنش آبی در این استان شمالی تشدید می شود، گفت: لازم است مسئولان راهکارهای جدی برای این مسئله بیندیشند.

وی افزود:  حدود یک دهه است که گلستان با پدیده تغییر اقلیم دست به گریبان بوده و کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما، تغییر نوع بارش‌ها و افزایش میزان تبخیر را شاهد هستیم که این امر بحران کم آبی را تشدید می‌کند.

عضو شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: گلستان دیگر سرزمین معتدل و پربارش دهه‌های قبل نبوده و از بارش‌های طولانی و مؤثر خبری نیست. در حال حاضر تنها منبع تأمین کننده ذخیره آب شرب در گلستان منابع آب زیرسطحی بوده و با وجود آنکه چندین سد شرب در حال احداث است اما تا زمان بهره برداری و اتصال این سازه‌های آبی به شبکه آب شرب زمان زیادی نیاز است.

دردی زاده اظهار داشت:  توجه به مقوله شیرین سازی آب دریای خزر با رعایت الزمات و استفاده از منابع آب لب شور ساحلی و یا منابع عمیق یکی از راهکارهایی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود که البته مطالعات آن آغاز شده اما سرعت اجرای آن قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم باید با تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم آبیاری نوین، اثرات کم آبی را کاهش داد که البته در این بخش علیرغم استقبال کشاورزان حمایت‌های جدی از آن‌ها انجام نمی‌شود.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی در گلستان نسبت به گذشته کاهش داشته و این کاهش در فصل تابستان و با روشن شدن چاه‌ها بیشتر هم می‌شود.

وی از کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی جریان آبی رودخانه‌ها نیز خبر داد و گفت:  ۷۴ روستای گلستان فاقد آب شرب بوده که با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود.

دردی زاده در پایان بیان داشت:  انتظار می‌رود که مدیران صرفاً به بیان مباحث کلیشه‌ای مانند «کمبود بارش» و «افزایش مصرف» و غیره اکتفا نکرده بلکه راهکارهای عملی و البته بهره مندی از فناوری‌های به روز را برای کاهش اثرات کم آبی در دستور کار قرار دهند.

پایان پیام/

 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی