نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها: ایجاد صنایع تبدیلی برای تولید ارزش افزوده از محصولات باغی آذربایجان غربی ضروری است
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
هاشم زاده

هاشم زاده با بیان اینکه آذربایجان غربی بیش از 30 درصد سیب ایران را تولید‌ می‌کند گفت: برای ایجاد ارزش افزوده از محصولات باغی این استان لازم است صنایع تبدیلی ایجاد شوند.

حسن‌‌هاشم زاده سنگر نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت محصولات باغی در آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی به واسطه داشتن باغ‌‌های میوه فراوان یکی از قطب‌‌های تولید سیب در کشور است.

وی افزود: این استان مجموعا ۱۲۲ هزار هکتار اراضی باغی دارد که حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از آن به باغات سیب اختصاص دارد و پیش بینی‌ می‌شود در سال جاری  یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی در این استان برداشت شود.

هاشم زاده افزود: حدود نیمی از این محصولات به کشورهای همسایه صادر‌ می‌شود و بخش از آن نیز ضمن تامین نیاز کشور در سردخانه برای فصل‌‌های سرد ذخیره‌ می‌شود.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌‌ها اضافه کرد: بر اساس آمار جهاد کشاورزی ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان، توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلاتی نیز در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی استان وجود دارد گفت: متاسفانه نبود شبکه کارآمد فروش و صنایع تبدیلی بخشی از این محصولات خراب‌ می‌شود و یا کشاورز مجبور‌ می‌شود با قیمت بسیار پایین محصول خود را بفروشد که البته این مسئله مختص کشاورزان آذربایجان غربی یا محصول سیب نیست.

عضو شورای شهر ماکو گفت: خوشبختانه مراکزی برای خرید سیب درجه 3 و پا درختی ایجاد شده است و امیدواریم این کار بتواند از زیان باغداران جلوگیری کند.

وی افزود: استان آذربایجان غربی به واسطه داشتن چنین ظرفیتی باید از صنایع تبدیلی برخوردار باشد تا با کنسرو سازی محصولات باغی یا تبدیل آن‌‌ها به محصولات دیگر از جمله مربا و ... بتواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌‌ها اظهار داشت: از سوی دیگر مسئله آب است. باتوجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و تاثیر باغات در این مسئله باید استفاده از فناوری‌‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گیرد و همچنین باغات جدید خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه به معنی شکل‌گیری طوفان نمک و نابودی زمین‌‌های مرغوب کشاورزی است گفت: ما اگر امروز فکر فردا را نکنیم قطعا با خشکی کامل دریاچه ارومیه بسیاری از زمین‌‌ها و باغ‌‌ها دیگر قابل استفاده نخواند بود و به شوره زار تبدیل‌ می‌شوند.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی