احداث پالایشگاه میانکاله باعث آسیب های جبران ناپذیری به تالاب می شود
دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
رسول شیخ

نماینده مازندران در شورای عالی استان ها گفت: در سال های اخیر با خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله زمین خواران ساخت و سازهای بی رویه و بدون مجوزی را انجام دادند و فاضلاب ها را به سمت تالاب هدایت کرده اند. هم اکنون نیز با ایجاد پالایشگاه در منطقه و تولید آلایندگی باعث آسیب های جبران ناپذیری به تالاب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، رسول شیخ نماینده مازندران در شورای عالی استان ها با بیان اینکه شبهه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای مازندران و در شمال شهرستان بهشهر با مساحتی حدودا 60 هزار هکتار قرار دارد، گفت: میانکاله در سال 1348  به عنوان منطقه حفاظت شده تایید شد و هم اکنون هم به عنوان پناهگاه  حیات وحش و پرندگان مهاجر است.

شیخ ادامه داد: جدای از احداث پالایشگاه پتروشیمی که چه میزان به منطقه خسارت وارد خواهد کرد، خود تالاب میانکاله با مشکلات زیادی روبه رو است و  یکی از این مشکلات این است که حدودا 5 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در بالادست میانکاله وجود دارد که سالانه بالغ بر 90  میلیون متر مکعب از منابع آب های سطحی  را استخراج می کنند که با خود پس روی آب دریا باعث شده که بخش زیادی از این تالاب خشک شود.

وی عنوان کرد:  افرادی که به عنوان گردشگر آنجا آتش روشن می کنند  باعث خشک شدن سطح زیادی از این تالاب در سال های گذشته شده اند. مشکل دیگری که سال ها است است در همه جا در آب بندها و تالاب ها  با آنها مواجه ایم وجود شکارچیان سودجویی است که  در سال های گذشته حتی در درگیری با محیط بانان باعث کشته شدن این نیروهای زحمت کش شده اند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: خود مسئول سازمان محیط زیست با این مسئله مخالف است. مجوزات محیط زیستی از این سازمان برای اجرای این طرح صادر نشده است. این پروژه 90 هکتار از زمین های منطقه را در بر می گیرد یعنی حدودا 5 کیلومتری از تالاب میانکاله. همچنین پروژه نیاز به آب شیرین زیادی دارد در حالی که دشت های کشاورزی همان منطقه با کم آبی مواجه اند.

وی افزود: مشکل دیگری که این پروژه می تواند ایجاد کند این است که حجم عظیمی از روشنایی و آلودگی نوری تولید می‌کند و  پرندگان مهاجری که به این منطقه می آیند را با مشکل مواجه می کند.

شیخ به ایلنا گفت: در سال های اخیر با خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله زمین خواران ساخت و سازهای بی رویه و بدون مجوزی را انجام دادند و فاضلاب ها را به سمت تالاب هدایت کرده اند.  هم اکنون نیز با ایجاد پالایشگاه در منطقه و تولید آلایندگی باعث آسیب های جبران ناپذیری به تالاب می شود.

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی