نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها: نگاه تجاری به ساخت و ساز سبب بی روح شدن شهرها شده است
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
رضا شاه حسینی

شاه حسینی با اشاره به هم‌شکل شدن شهرهای ایرانی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر سوداگری در ‌‌ساخت‌وساز سبب شده است یک معماری یک شکل و بی هویت در شهرها و حتی روستاها انجام شود که موجب نابودی هویت شهرهای ما شده است.

رضا شاه حسینی نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها گفت: هویت به معنای کیستی انسان است. این کیستی است که ما را از دیگران متمایز کرده و شخصیتی مستقل و قابل شناسایی به ما ‌‌می‌دهد. شهرها هم همین حکم را دارند و دارای هویت بخصوصی هستند.

شاه حسینی ادامه داد: شهرها به عنوان مهمترین زیستگاه‌های انسانی به واسطه توسعه تاریخی و متفاوت از سایر شهرها که متاثر از فرهنگ، آب‌و‌هوا، توپوگرافی و مسائل دیگر است تفاوت‌های زیادی باهم دارند و رشد متفاوتی را تجربه کرده‌اند. این تفاوت در معماری و کالبد و فرهنگ و ارزش‌ها به شهرها هویت ‌‌می‌بخشد و هویت شهری را شکل ‌‌می‌دهد. برای مثال شهر یزد و اصفهان نمونه‌های کم‌نظیر شهرهای دارای هویت در ایران هستند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در سطح جهانی هم همین‌گونه است. شما وقتی به پاریس سفر کنید با شهرهای دیگر جهان تفاوت‌هایی دارد و ویژگی‌ها منحصر به فرد این شهرها را تشخیص ‌‌می‌دهید. باقی شهرها مانند لندن، توکیو، پکن، نیویورک و ... هم این ویژگی‌ها را دارند. حتی مدیران شهری تلاش می‌کنن با ساخت نمادهای شهری و ایجاد نوعی از معماری شهری این هویت را برجسته‌تر کرده و تفاوت‌ها را نمایان‌تر سازند.

وی با بیان اینکه شهرهای ما از هویت تهی شده اند، تصریح کرد: در ایران اینگونه نیست. ایران یک کشور کهنسال است که هزاران سال تجربه زیست شهری داشته است.  شهرهایی با قدمت هزاران ساله نیز دارد که به مرور رشد کرده و معماری خاص خود را برجای گذاشته‌اند اما متاسفانه در سال‌های اخیر ورود معماری مدرن و تجاری شدن ساخت‌و‌ساز بنا سبب شده است که ما در تمام شهرها و حتی روستاها شاهد یک شیوه معماری مشخص باشیم. معماری بی‌هویت و بی‌پرنسیب. شما بجز شهرهای تاریخی مانند یزد، اصفهان و تاحدودی قزوین وارد هر شهری که شوید ساختمان‌ها، بلوارها، میدان‌ها، کوچه‌ها و حتی نام‌های یکسان می‌بینید. این به معنی مرگ هویت شهری است.

شاه‌حسینی بیان کرد: مدیران شهری در ایران باید فکر جدی در این رابطه بکنند و هویت‌های شهری را احیا کنند. این ساخت‌وساز بی‌رویه شهرها را تبدیل به زیستگاه‌های هم‌شکل و بی‌هویت کرده‌اند که هیچ ویژگی به خصوصی ندارند از این رو لازم است در طرح‌های جامع شهری بر اساس تاریخ شهر شیوه نامه‌های مشخصی برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی تدی و اجرا شود.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها سوداگری در ساخت‌و‌ساز را یکی از عوامل مهم نابودی هویت شهری توصیف کرد و بیان داشت: ما باید ‌‌ساخت‌وساز را به چشم یک ابزار تامین آسایش در شهرها ببینیم نه یک کاسبی پول ساز. اگر اینگونه باشد بیشتر به ظاهر شهر فکر ‌‌می‌کنیم.

وی افزود: هویت به مثابه روح شهر است که در درون کالبد قرار می گیرد و به شهر جان می دهد. شهر بی هویت شهر بی روح و بی جان است و زندگی در این شهر مرده یک امر خوشایند تلقی نمی شود. هر شهر باید برای خو یک شخصیت ویژه داشته باشد. معماری هر شهر باید مختص خودش باشد نه اینکه مغلمه ای از معماری های بد قواره و بی شکل و یا معماری خارجی و ... باشد.

شاه حسینی تاکید کرد: لازم است وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها با استفاده از کارشناسان شیوه‌ها و مدل‌های معماری ایرانی را استخراج کرده و مولفه‌های آن را تدوین کنند و در اختیار معماران و شهرسازان قرار دهند تا در مقابل معماری مدرن و حتی معماری گوتیک و اروپایی جایگزینی برای ‌‌ساخت‌وساز داشته باشند.

وی افزود: در خصوص شهرسازی نیز همینگونه است ما باید براساس معیارهای شهرسازی ایرانی بتوانیم میدان‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های عمو‌‌می‌را بسازیم. متاسفانه نگاه منفی به تاریخ پیش از اسلام سبب شده است علاقه‌مندان به معماری تاریخی به جای استفاده از معماری دوره هخامنشی و ساسانی و اشکانی از معماری یونانی و رو‌‌می‌استفاده کنند که این یک خطای راهبردی و خودباختگی فرهنگی است.

عضو شورای شهر آرادان تصریح کرد: من گمان نمی‌کنم هنوز یک مطالعه جامعی از معماری ایران در دوره‌های مختلف تاریخی انجام شده باشد و اگر انجام شده است مدرن و امروزی نشده است تا به مثابه یک شیوه معماری در اختیار معماران قرار بگیرد.

شاه حسینی بیان داشت: درسالهای پیش از انقلاب این امر جدی‌تر انجام ‌‌می‌شد. نمونه‌هایی مانند دانشگاه شیراز یا برج آزادی و حتی آرامگاه فردوسی الهام گرفته از معماری تاریخی ایرانی - اسلا‌‌می و مدرن ‌هستند و چه زیبا این تلفیق صورت گرفته است که همیشه چشم هر بیننده ای را نوازش می‌کند.

وی گفت: از این رو لازم است کمیسیونی برای تدوین یک شیوه نامه و همچنین استخراج نمادهای معماری ایرانی و اسلا‌‌می‌و مدرن و تلفیق آنها شکل بگیرد تا بشود به این سمت رفت که ‌‌ساخت‌وسازهای آتی رنگ و بوی فرهنگ ایرانی بگیرد.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: تبلیغات نیز بسیار مهم است. تبلیغات سبب ‌‌می‌شود کالای عرضه شده به چشم مخاطب آشنا و زیبا باشد. اکنون هر ایرانی که یک معماری گوتیک یا یونانی را ببیند بنظرش زیبا می‌رسد اما زمانی که معماری ایرانی را ببیند از نظر او شبیه مسجد یا خانه‌های قدیمی‌ایرانی است. یعنی معماری ایرانی تنها به این موارد منحصر شده است و تبلیغات مناسبی برای آن انجام نشده است.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی