نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: تاخیر در رهاسازی حق آبه بختگان از سد درودزن بلای جان 12 هزار جوجه فلامینگو
يکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
علی قاسمی

قاسمی گفت: با توجه به خشک سالی های اخیر حق آبه تالاب و دریاچه بختگان از سد درودزن رها نشده است و اگر به زودی رها نشود 12 هزار جوجه فلامینگو تلف می شوند.

علی قاسمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان در خصوص خشکی دریاچه بختگان و تلف شدن پرنده‌های مهاجر گفت: تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس و زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که به دلیل کاهش بارندگی و در نتیجه حجم ورودی آب به سد، حقابه بختگان از سد درودزن رهاسازی نشده است. در حالی که دریاچه بختگان بیش از  100 میلیون متر مکعب حقابه سالیانه دارد و امسال این حقابه تخصیص پیدا نکرده است.

قاسمی ادامه داد: سال گذشته نیز نصف این حقابه تخصیص یافته و بخشی از این حقابه نیز در میان راه توسط کشاورزان و ... برداشت شده است. در حالی که بر اساس آمار دریاچه بختگان نیازمند ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال است تا به صورت نیمه احیا درآید.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: متاسفانه کسی در این زمینه پاسخگو نیست و مشکل بجای اینکه حل شود بین مسئولین و ادارات پاسکاری می‌شود. اداره آب منطقه‌ای و اداره محیط زیست استان فارس باید در این زمینه تعامل کرده و مشکل را حل کنند.

وی اضافه کرد: من پیش‌تر هم در نطق پیش از دستور خود اجلاس شورای عالی استان‌ها نیز به این مسئله پرداختم و در حضور رئیس سازمان محیط زیست از ضرورت بازگرداندن حقابه تالاب‌های بختگان و کمجان و طشک صحبت کردم که متاسفانه گوش شنوایی نیست.

قاسمی تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که مقرر بود وزارت نیرو 50 میلیون متر مکعب آب برای دریاچه بختگان رها سازی کند که تا کنون انجام نشده است.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: در همین راستا پویش‌هایی برای نجات فلامینگو‌ها و تالاب بختگان از سوی دوست‌داران محیط زیست اجرا شده است و پیگیر کارها هستند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی دلیل اصلی رها نکردن آب از سد درودزن را خشکسالی و معضل آب شرب شهر شیراز عنوان کرد و بیان داشت: سوالی که وجود دارد این است که چرا آب سد درودزن تنها در اختیار زمین‌های کشاورزی پایین دست سد قرار می‌گیرد. در حالی که هم تالاب‌های بختگان و طشک و کمجان و سکونتگاه‌های پایین دست مانند ارسنجان درگیر کم‌آبی هستند.

عضو شورای شهرستان ارسنجان ادامه داد:شهر و روستاهای شهرستان ارسنجان مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند و مردم برای تامین نیاز خود از آب گل آلود و غیر بهداشتی استفاده می‌کنند. بدبختی اینجاست که حتی همین آب گل آلود هم به اندازه وجود ندارد و مردم در دسترسی به آن مشکل دارند و گاها آب روستاها یک روز در میان، وصل است.

قاسمی تصریح کرد: منطقه کلا مشکل کم‌آبی دارد و اگر حقابه‌ای از سد درودزن برای آب شرب به شهرستان ارسنجان اختصاص نیابد راه دیگری برای تامین آب وجود ندارد. اگر بخواهند چاه حفر کنند اولا که اعتبار وجود ندارد و اگر هم اعتبار تامین شود،تامین آّب پایداری نخواهد بود چرا که آب‌های زیرزمینی مصرف شده و زمین فرونشست کرده‌ است.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: ما بارها درخواست حقابه آب آشامیدنی از سد درودزن کرده‌ایم و آب آشامیدنی چیزی نیست که بشود نادیده گرفت.

وی بیان داشت: باید به این نکته توجه کرد که با اینکه مسئولان از خشکسالی استان فارس اطلاع دارند و سال‌هاست که ما درگیر خشکسالی هستیم چرا پیش‌تر فکری برای این مسئله نشده است.

قاسمی ادامه داد: اکنون طرح انتقال آب خلیج‌فارس به کویر مرکزی ایران در دست اجراست و نزدیک به ۷ استان از این آب بهره‌مند خواهند شد. بنابراین درخواست ما این است که استان فارس نیز در بین این طرح قرار گیرد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: استان فارس نزدیک به ۱۰درصد از محصولات کشاروزی کشور را تولید می‌کند، در حالی که توجهی به نیازهای آبی این استان نمی‌شود. بنابراین درخواست ما این است که استان فارس نیز از طرح انتقال آب خلیج فارس بهره مند شود و نیازهای آبی از جمله نیاز به آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی و حقابه محیط زیستی این استان تامین شود.
پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی