پنج‌شنبه, 21 آذر 1398
رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:(بخش سوم)
افزایش درآمد ۹۰۰ میلیاردی شهرداری در صورت اجرای پارك حاشیه‌ای هوشمند
۲۰۳۶۶
 ۱۳۹۸/۰۹/۱۱ 
۱۵:۱۸:۴۰

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

مرتضی الویری گفت: در شهر تهران درآمد پارک حاشیه‌ای در زمانی که پارکبان‌ها وجود داشتند کمتر از ۵۰ میلیارد تومان بود. در حالی که اگر این موضوع هوشمند شود که امروز در منطقه ۲ نیز به صورت پایلوت آغاز شده، درآمدی حدود ۹۵۰ میلیارد تومانی برای شهرداری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در نشست خبری امروز دوشنبه یازدهم آذرماه که در ساختمان شماره 2 این شورا برگزار شد اظهارداشت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف لایحه درآمد پایدار دو رویکرد متفاوت برای درآمد شهرداری‌ها پیش بینی شده است، به شکلی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض را محدود کرده‌اند و همچنین عوارض به مالیات تبدیل شد، به این ترتیب طبق ضوابط خاصی دیوان محاسبات بر روی آن ها کنترل دارد.

 این محدودیت‌ها حتی عوارض محدود باقیمانده را به شکلی تعیین کرده که تصمیم گیری آن در اختیار وزیر کشور قرار می‌گیرد اما در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها دست شوراها برای تعیین انواع عوارض و وصول آنها باز است. همچنین مجموعه‌ای از درآمدها تعریف می‌شود و حوزه مشارکت مردمی برای اجرای پروژه‌های شهرداری بسیار وسیع‌تر شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: هزینه‌های شهر باید به نحوی تامین شود. یک راه شهر فروشی است که بسیار نگران کننده است و روش دوم نیز کسب درآمدهای مناسب با روشی هوشمند است. برای مثال در شهر تهران درآمد پارک حاشیه‌ای در زمانی که پارکبان‌ها وجود داشتند کمتر از ۵۰ میلیارد تومان بود. در حالی که اگر این موضوع هوشمند شود که امروز در منطقه ۲ نیز به صورت پایلوت آغاز شده، درآمدی حدود ۹۵۰ میلیارد تومانی برای شهرداری خواهد داشت.

الویری در پاسخ به سوالی در خصوص وجود مصوب و یا طرحی برای کاهش آلودگی هوا در شورای عالی استان‌ها گفت: مصوبه مستقیمی در مورد آلودگی هوا نداشتیم اما مصوبات مرتبط وجود داشت. مثلا برای محدوده طرح ترافیک برنامه‌ای تنظیم کردیم که سه عامل جدید در آن مد نظر قرار گرفت؛ نخست آنکه ساعت ورود به محدوده طرح ترافیک به شکلی شد که عوارض ورود به طرح در زمان‌های پیک ترافیک گرانتر و در زمان‌های عادی ارزانتر شد.

وی ادامه داد: عامل دیگر کیفیت موتور و نیرو محرکه اتومبیل بود که با داشتن معاینه فنی برتر عوارض کمتری اخذ می‌شد. عامل سوم نیز نحوه پرداخت عوارض بود که کسانی که عوارض خود را زودتر پرداخت می‌کردند برای آنها عوارض ارزانتر محاسبه می‌شد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای عالی استان ها ادامه داد: عامل دیگری نیز در نظر داشتیم که اجرایی شود و آن هم میزان تردد در محدوده بود که چون نرم افزار آن را پیدا نکردیم قابلیت اجرا پیدا نکرد. در حقیقت کسانی که امروز به یک جا در محدوده می‌روند با فردی که به پنج نقطه در محدوده سفر می‌کند به یک چشم نگاه می‌شود در حالی که این موضوع عادلانه نیست. امیدواریم بتوانیم این موضوع را نیز اجرایی کنیم. با این تدابیر پیش بینی می‌کردیم که ۲۰ درصد در آلودگی هوا کاهش داشته باشیم. سال گذشته این موضوع محقق شد، البته اینکه چقدر مربوط به تدابیر ما بوده و یا اینکه عواملی مثل باد و باران این کاهش را در بر داشته؟ موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در دوره‌های گذشته با تلفیق سه مطالعه‌ای که در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده بود برنامه‌ای تهیه شده بود که با اجرای ۳۵ پروژه مهم در مدت ۱۰ سال موضوع آلودگی هوا حل و فصل شود. برخی از این پروژه‌ها انجام و برخی دیگر در زمان آقای احمدی نژاد سیر خود را طی نکرد و متوقف شد.

 

انتهای پیام/2


DOURAN Portal V5.0.2.0

V5.0.2.0