جمعه, 30 تير 1396

رو عنوان : معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها:
عنوان : تحقق شهر ایده آل نتیجه همكاری كل مجموعه حكومتی است
کد خبر : ۱۳۴۹۶
تاريخ :
 ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ 
ساعت : ۱۳:۳۳:۵۴

روشناسی با بیان اینکه داشتن یک شهر ایده آل را تنها در توان مدیریت شهری نیست، توضیح داد: ساختن شهر ایده آل با همکاری یک یا دو سازمان امکان پذیر نیست بنابراین باید حاکمیت و مجموعه سیستم حکومتی برای رسیدن به این هدف تلاش کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها منصور روشناسی در پنل تخصصی که در حاشیه همایش شهر ایده آل از سوی شورای عالی استان ها برگزار می شد با تشکر از برگزاری این همایش گفت: برای رسیدن به اهداف و برنامه هایی که یک شهر ایده آل  باید مقایسه های تطبیقی که در داخل و خارج از کشور انجام شده است توجه کرد.

 

روشناسی با بیان اینکه داشتن یک شهر ایده آل را تنها وظیفه مدیریت شهری نیست، توضیح داد: ساختن شهر ایده آل با همکاری یک یا دو سازمان امکان پذیر نیست بنابراین باید حاکمیت و مجموعه سیستم حکومتی برای رسیدن به این هدف تلاش کند. زیرا برای ساختن شهر ایده آل تنها منظر شهری کافی نیست و این شهر باید از جنبه های روانی، اقتصادی، آرامش روحی، امنیت و کارکرد اجتماعی نیز تقویت شود.

 

معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها رسیدن به این هدف را هماهنگی و همراهی تمام مجموعه دانست و تصریح کرد: از سوی مدیریت شهری شاید بتوان گفت کاری که برای تحقق شهر ایده آل می توانند بکنند توجه ویژه به مناطق حاشیه ای شهر است.

 

وی تمام اقدامات شورای عالی استان ها و در مجموع شوراها را رضایت مردم دانست و گفت: پاسخ گویی به مطالبات مردم و در نهایت رضایتمندی آنان است.

 

روشناسی در خصوص لایحه مدیریت شهری عنوان کرد: شورای عالی استان ها در قسمت های متعددی در لایحه مدیریت شهری با دولت ها اختلاف نظر دارد، در همین خصوص در سال 92 یک کمیته مشترک با همکاری شهرداری تهران تشکیل و کل قوانین مدیریت شهری در آنجا (در حدود 300 ماده) با این دید که اختیارات و وظایف مدیریت شهری به شوراها و شهرداری ها باز گردد بازبینی شد.

 

معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها افزود: در سال 93 نیز کتابی از اصلاحیه قانون مدیریت شهری منتشر شد که به استناد اصلا 102 قانون اساسی شورای عالی استان ها می تواند خواسته های مدیریت محلی را از طریق طرح به مجلس و لایحه به دولت ارائه کند که نزدیک ترین مجلس برای ما مجلس بود.

 

وی ادامه داد: وزارت کشور نیز این موارد را از مسیر دیگری پیگیری کردند که تا کنون کمیته های تخصصی زیادی برای رسیدن به یک تفاهم برگزار شده است که نمایندگان شورای عالی استان ها نیز در این جلسات حضور داشتند اما هنوز به یک نتیجه قطعی نرسیده ایم.

 

روشناسی با بیان اینکه در لایحه مدیریت شهری یک بند با عنوان انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم گنجانده شده است، عنوان کرد: ما شورائیان با رای دادن مردم مخالف نیستیم زیرا خود منتخب مردم هستیم اما معتقدیم باید شرایط فراهم شود. در اصل هرچه که قانون شوراها و شهرداری ها از ابتدا تا کنون نوشته شده است را باید کنار بگذاریم و قانون جدیدی بنویسیم.

 

معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه باید بستر برای ان قانون مهیا شود، اضافه کرد: در برخی از کشورها انتخاب شهردار توسط مردم انجام می شود اما باید شرایط آن کشورها را در نظر گرفت. برای مثال در نظر می گیریم که شهرداری با رای مردم انتخاب شد و بنا به دلایلی شورا نتوانست با این شهردار همکاری کند و آن را استیضاح نمود، حال وضعیت شهرداری ان شهر به چه صورت است؟ آیا باید انتخابات جدیدی برگزار شود؟

بنابراین باید برای این موارد قانون تهیه شود.

 

وی ادامه داد: ما مواضع خود در این زمینه را به مجلس، دولت و شخص رئیس جمهور اعلام کرده ایم و بحث این است که باید شرایط مهیا شود و بعد زمینه سازی و مدل سازی این طرح پیاده شود. شورائیان نیز باید برای نتیجه گیری بهتر با نمایندگان استان خود وارد مذاکره شده و به تفاهم برسند.

 

پایان پیام/



بازگشت           چاپ چاپ         
 
شورای عالی استانها

DOURAN Portal V3.9.8.8

V3.9.8.8